0 produkter / 0 kr
0
Publicerad 2016-10-05, 16:17
En eventuell avbokning från talaren kan göras genom ömsesidig överenskommelse eller, om så önskas, styrkas genom läkarintyg eller likvärdiga dokument. Vid en eventuell sjukdom/avbokning från talarens sida kommer SverigesTalare.se att ordna fram en lämplig ersättare som behärskar ämnet väl. Arvode för ersättare kommer inte att överstiga arvode för ordinarie talare.
Publicerad 2016-10-05, 15:59
En talare tar betalt för effekten, inte tiden på scenen. Och för att uppnå den effekten krävs kompetens och erfarenheter.
Prissättning handlar om utbud och efterfrågan. När många konkurrerar om samma jobb så blir det ett lägre pris.
Priset är inte avgörande men det är en del av beslutsprocessen. Det är bra att fokusera på vad som skiljer en åt jämfört med andra talarna inom samma område.
Den bästa prissättningen är utifrån individen och kunden.
Har vi som förmedlare inte sett föreläsningen kan vi ge en indikation utifrån marknaden och säga vilket pris talaren bör ligga på.
Är talaren mycket bättre än alla andra så kan talaren gå upp i pris men då måste talaren vara tydlig med varför hen är bättre än alla andra.
Det bästa är att talaren säger ett pris till en uppdragsgivaren och om uppdragsgivaren tvekar kanske talaren ligger lite högt i pris.
En sak som gör att man kan ta ett högre pris kan vara att skaffa ett filmklipp för att skapa trygghetskänsla hos uppdragsgivaren så de inte känner att de köper grisen i säcken.
Det finns ingen regel om att man lägger på 100%. Det beror på vad heldagen innehåller och hur mycket förberedelse krävs för utbildningsdagen
En föreläsning/utbildning kan ändras i omfattning därför har man olika priser.
Är det en standardutbildning du haft flera gånger förut så behöver du inte lägga ner så mycket tid. Men ska du förbereda dig och anpassa dig efter kunden så kan du ta ett högra pris.
Publicerad 2015-12-17, 20:00
Många gånger är föreläsaren höjdpunkten på dagen och en viktig pusselbit för ett lyckat möte, men att välja rätt talare kan vara svårt. Oavsett om ni är ute i sista minuten eller har god framförhållning blir resultatet bättre om ni gör en enkel analys av behovet.
Vad skulle du vilja att din publik får med sig för kunskaper eller insikter från föreläsningen? Är det någonting som behöver förändras, förbättras eller utvecklas? Vilka frågor eller problem vill du att de ska ta itu med? Vilken effekt vill du ha på kort och på lång sikt?
Alla människor är olika och alla grupper är olika. Din grupp är inte homogen och det kan kännas svårt att tillgodose allas behov. Utgå från det genomsnittliga behovet i din grupp så kommer du väldigt nära.
Exempel på behov kan vara:
- Att få fler internt att förstå hur vi kan jobba mer effektivt digitalt.
- Ledarskap och hur man får med sig gruppen.
- Få fart på våra säljare: Arbetsglädje, Försäljning, Kundfokus.
- Kick-off för att ha mer fokus på jämställdhet och mångfald under det kommande året.
- I utvecklingssamtalen har det framkommit önskemål om utbildning i förhandlingsteknik.
- Inspiration kring vikten av att samarbeta.
Vad är syftet med föreläsningen? Är det att förmedla ett viktigt budskap, en paus under en intensiv konferens eller för att fylla på med inspiration och energi hos medarbetarna?
Syftet med föreläsningen kan variera stort. Dessutom har varje grupp har en "personlighet". Genom att matcha rätt typ av föreläsare till din grupp kommer budskapet att nå fram bättre.
Det är normalt att prata med en eller flera föreläsare innan man bestämmer sig. Förklara ditt behov för talarna och fråga hur de kan hjälpa dig. Kan de din bransch? Skräddarsyr de för ditt behov?
Fråga gärna efter ett filmklipp från en föreläsning, det gör att du kan bilda dig en bättre uppfattning om föreläsaren passar för er grupp.
Om det är viktigt att föreläsaren skräddarsyr föredraget för er, är det värt att komma ihåg att ifall föreläsaren har svårt att hinna prata med dig initialt, betyder det förmodligen att han/hon även har svårt att hinna med att skräddarsy föreläsningen för er.
Publicerad 2015-12-17, 18:00
En professionell föreläsare hjälper dig att göra mötet till en succé. För bästa möjliga resultat behöver talaren förstå ert behov, er organisation och era utmaningar.
Med en relativt liten insats kan du som bokar en extern talare skapa förutsättningar för att resultatet ska skjuta i höjden.
De flesta talare skräddarsyr föredraget, men tyvärr kan ingen läsa dina tankar. Berätta om syftet med evenemanget och föreläsningen. Om du har förklarat er situation och era önskemål till 50%, kan talaren max leverera 50%. Ju mer information du ger, desto bättre kan talaren matcha ert behov.
Skicka gärna en länk till företagets hemsida som berättar om företagets syfte, vision och värdegrund. Det ger föreläsaren en bra grundförståelse för ert företag. Som ett komplement kan du skicka ett internt nyhetsbrev eller annan information så att talaren får en förståelse för vad som är aktuellt i organisationen just nu, en talare sprider aldrig informationen vidare.
Berätta om åhörarna, vad har de för arbetsuppgifter, ålder, könsfördelning och bakgrund. Vilka utmaningar har åhörarna som individer och vilka utmaningar har de som grupp? Vilken känsla vill du att åhörarna ska ha när talaren går av scenen? Har ni anlitat en professionell talare tidigare, berätta i så fall gärna vad ni tyckte var bra eller mindre bra med denna föreläsning.
Inspirationsföreläsning
Om syftet är att föredraget ska vara en ren inspiration eller en paus i ett fullspäckat schema, berätta varför ni behöver inspireras, vad ert fullspäckade schema kommer att handla om och vilken typ av humor som brukar gå hem. Då kan föreläsaren lägga ribban och humorn på rätt nivå.
Kick Off
En kick off kan se väldigt olika ut, gemensamt är dock att man vill ta ett steg framåt. Det kan handla om att gå igenom framtidsplaner, få en nystart eller öka lagkänslan i gruppen. När man anlitar en föreläsare till en kickoff är det extra viktigt att berätta om nuläget och den tänkta framtiden. Ge talaren en tydlig bild av syftet med dagen och föreläsningen.
Förstärka ett budskap
Det är vanligt att anlita en extern föreläsare för att förstärka eller föra fram ett budskap. Det kan handla om att påminna om någonting som alla egentligen redan vet, eller att tillföra helt nya kunskaper och insikter till gruppen. Här är det viktigt att du talar om vilken effekt du förväntar dig på lång eller kort sikt samt om föreläsaren ska väcka nya tankar, ge konkreta verktyg och kunskaper eller förstärka ett budskap.
Flera talare som avlöser varandra
Informera gärna talaren i förväg om det finns andra interna eller externa talare på programmet, samt kortfattat vad de ska prata om. Detta ger talaren möjlighet att bygga vidare på de andras budskap utan att överlappa.
En talarförmedling hjälper dig att hitta rätt föreläsare
Om det känns svårt att hitta svaret på dessa frågor – ring oss så hjälper vi er! SverigesTalare.se är alltid 100% oberoende i förhållande till olika talare. Vi föreslår alltid den talare som är bäst för uppdraget, inte den vi har en nära relation till.
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.
Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider
Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping
Organisationsnummer 556728-0283