Publicerad 2017-01-16, 11:53
Som föreläsare inom business behavior berättar jag om mina egna och andras erfarenheter inom affärsmässigt uppförande. I detta begrepp räknar jag bland annat in tillgänglighet, återkoppling och mötesdisciplin. Och så fort business behavior kommer på tal så fullkomligt haglar det exempel på upplevelser på saker som min omgivning retar sig på. Det som upprör är alltifrån nonchig butikspersonal och folk som svarar i telefon trots att de sitter i möte (och dessutom låter sura) till högre chefer som gör sig otillgängliga och inte återkopplar på varken telefon eller mail.
Sanningen är den att det tappas affärer. Överallt, i stort och smått. Hela tiden. Att vara medveten om vad nivån på business behavior bidrar till handlar om vår förmåga och intresse av konsekvenstänk. Oftare än man kan tro är det dessutom detaljer som avgör om att du ska lyckas ta hem eller tappa en affär.
När jag inte föreläser arbetar jag med kundintervjuer med syfte att få reda på vad mina kunders kunder egentligen tycker om sina leverantörer. I avstämningsmöten där jag presenterar resultaten från intervjuerna uppstår det ofta förvåning hos mina uppdragsgivare. Det är till exempel mycket vanligt att medarbetarna inte är medvetna om att företagets omvärld tycker att de är dåliga på att återkoppla. En av de ansvariga kan uttrycka: ”Vadå! Återkopplar inte vi?” Detta samtidigt som personen spärrar upp ögonen och frågande låter blicken svepa över sina kollegor.
74 procent av alla jag har intervjuat de senaste åren anser att deras leverantörer är för dåliga på att återkoppla. Ofta är det också ett skäl till att man efter ett tag också byter leverantör. 74 procent är en mycket hög siffra. Å andra sidan är det relativt enkelt att förändra en sådan uppfattning. Återkoppling är ett av kapitlen i min bok ”Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären” och ett återkommande tema i mina föreläsningar.
Att ägna sig åt ett gott business behavior är ingen ”rocket science”. Tvärtom. Men det slarvas. Mest av allt beroende på att vi är stressade. Det är tufft på arbetsmarknaden och i pressade lägen fungerar inte alltid det affärsmässiga uppförandet, varken bland kollegorna eller externt mot kunder och samarbetspartners.
Hur vi uppför oss mot varandra, både våra kollegor och kunder, är allt! Det spelar ju egentligen ingen roll hur bra produkt eller tjänst du har att erbjuda, om det sedan brister i det affärsmässiga uppförandet? Bland marknadens många likvärdiga erbjudanden är business behavior en verklig konkurrensfördel. Tänk på det!
Här kommer fem snabba tips kring återkoppling!
* Det tar 10 sekunder att snabbt svara på ett mail eller sms. Gör det.
* Försäkra dig om att den du återkopplat har uppfattat dig på rätt sätt. Ställ kontrollfrågor.
* Återkoppla även när något inte blivit som det var tänkt.
* Gör det till en vana att alltid bestämma när återkoppling förväntas ske.
* Håll det du lovar
Annmarie är kommunikationsstrateg och specialist inom Business behavior på företaget Relationista. Hon är även författare till boken Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären (Liber förlag).
http://www.adlibris.com/se/bok/business-behavior-uppfor-dig---eller-tappa-affaren-9789147122103
Relationista erbjuder kvalitetssäkring av affärsrelationer via djupintervjuer med dina kunder/marknad/omvärld samt föreläsningar och workshops i business behavior.
Följ Relationista på Facebook!
www.facebook.com/relationista
www.relationista.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.
Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider
Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping
Organisationsnummer 556728-0283