Publicerad 2016-12-09, 10:21
Allt du gör och säger – varje dag, 24 h om dygnet, 365 dagar per år – bygger varumärket. När det är på det viset kan du bara förhålla dig till det på två sätt. Antingen bygger du varumärket medvetet eller så låter du det ske omedvetet. Vad väljer du?
Vad betyder varumärke egentligen?
När jag, Pia Anderson föreläser och frågar vad ett varumärke är svarar många Coca-Cola, IKEA, Apple och andra stora, kända företag som alla investerat mycket i marknadsföring. För mig betyder ordet varumärke ett företag som har ett gott rykte och anseende på marknaden. Där kunderna är så trogna att de är företagets bästa säljare.
Kunderna röstar med plånboken Vi lever i en totalt transparent värld där du granskas av dina kunder varje dag. Det går inte att säga en sak och sedan göra en annan, det gäller i både stort och smått. Allt från hur du engagerar dig i hållbarhet till hur du och dina medarbetare hanterar sociala medier. Idag är det svårt att sticka ut i bruset och bli vald före alla andra eftersom konkurrensen är hård och kunderna röstar med plånboken.
Kunderna är dina säljare Kunderna kan bli både dåliga och bra säljare beroende på hur du möter dem. För att kunderna ska bli dina bästa säljare räcker det inte att göra kunderna nöjda, de behöver bli överraskat nöjda. Vägen till överraskat nöjda kunder går genom att leverera och prestera bättre än vad kunderna förväntat sig. Då menar jag inte att ge bort något gratis, gratis smakar inte alltid bäst. Ta bra betalt och överraska kunden samtidigt.
Att bygga varumärket handlar om att göra kunden överraskat nöjd i samtliga kontaktytor. Kunden skapar sig en förväntan utifrån din Promotion (marknadsföring och försäljning) och Prissättning. Kunden möter ditt företag på en Plats, genom dina Produkter/tjänster och din Personal. Och alla dessa kontaktytor, 5P, skapar tillsammans en upplevelse av ditt företag.
Så enkelt är det – och precis så svårt är det.
Låt 5P bli din bästa varumärkesfemma på plan • Promotion: Kunden ser och hör företagets löften i marknadsföring och försäljning.
• Personal: Kunden möter och är i kontakt med företagets personal, kanske fler gånger än bara i köpet och vid leveransen.
• Plats: Kunden upplever platsen där produkten och tjänsten köps och levereras.
• Produkt/tjänst: Kunden upplever produktens och tjänstens funktionalitet, kvalitet och design.
• Pris: Det är kunden som betalar och som tänker något om prissättningen.
Dina 5P behöver samspela i mötet med kund. För att de ska kunna göra det behöver du sätta 5P-stategier. Det betyder att du utifrån varumärkets rot, 5V, bestämmer vad varje P ska kännetecknas av.
5V är roten till all affärsutveckling som bygger varumärket • Visionen, vart vill du med företaget?
• Vad erbjuder företaget?
• Vem vänder sig företaget till?
• Varför ska kunderna välja ditt företag?
• Värderingar, ditt företags personlighet och kultur
Vill du veta mer: https://www.sverigestalare.se/talare/pia-anderson
Författare: Pia Anderson
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.
Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider
Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping
Organisationsnummer 556728-0283