Publicerad 2017-10-03, 00:00
Inom vissa områden har saker blivit snabbare och enklare, fler affärer görs direkt via webben utan mänsklig inblandning.
Samtidigt ser alla som säljer mer komplexa saker ofta en omvänd trend, att affärerna drar ut mer och mer på tiden. Kunden har svårare att ta beslut. Risken när säljprocessen drar ut på tiden är att det sker något oförutsett såsom en omorganisation eller ändrade behov viket gör att affären inte blir av överhuvudtaget.
Att korta ned säljprocessen och försöka få till en affär på kortast möjliga tid är därför relevant ur flera perspektiv. Det finns en mängd olika tekniker för att korta ned säljprocessen. Här kommer fem enkla men samtidigt effektiva sätt.
Säkerställ ett
verkligt behov
Affärer där säljaren varit för duktig på att skapa intresse
och fördelar med sin lösning men inte lagt lika mycket tid på att bena ut
kundens behov tenderar ofta att ta lång tid till affär. Kundens behov eller
rättare sagt problem är inte tillräckligt stort för att lösa nu. Se därför till
att verkligen förstå kundens problem och visa för kunden vad det kostar i tid
eller pengar att inte lösa detta problem snabbt.
Prata med
beslutsfattare
Vad du än säljer går det alltid snabbare om du pratar med
beslutsfattare. Många försöker spara tid genom att prata med den man lyckas få
tag på först. Här biter man dock sig själv i svansen. Det går oftast snabbare
att få till en analys och en offert, men beslutet dröjer eller uteblir. Lägg i
stället tid på att prata med beslutsfattaren så sparar du tid totalt sett.
En fot hos kunden och
en hos ditt företag
En säljare som till varje pris vill stänga en affär utan att
se till att kunden verkligen får nytta av det som köpts kommer att få arbeta
mer och under längre tid för att få till en affär. Om det ens blir någon affär.
En säljare med det beteendet skapar osäkerhet och osäkerhet gör att kunden drar
ut på beslutet. Visar du att du verkligen bryr dig om kunden och är intresserad
av att skapa nytta hos kunden kommer beslutet att bli både lättare och tas
snabbare av kunden.
Visa att de tjänar på
att ta beslut
Hjälp kunden att lyfta fram varför det är viktigt att komma
till beslut. Det kan finnas en mängd olika orsaker beroende på vad du säljer.
Det kan vara saker hos kunden som exempelvis budgetår, kommande
organisationsförändring eller externa faktorer som lagstiftning, vad kundens
konkurrenter gör eller saker som händer hos kundens kunder.
Om det mot förmodan saknas faktorer hos kunden som gör att det är viktigt att komma till beslut kan det fungera att skapa incitament som exempelvis tidsbegränsade rabatter. Det är här på sin plats att poängtera att det inte handlar om att stressa kunden men att påvisa vad det finns att vinna på att ta beslut nu istället för att vänta.
Neutralisera
invändningar
Invändningar dyker upp i alla säljprocesser. Bäst är att
försöka förekomma dem genom att själv ta upp och lösa dem innan kunden tagit
upp dem. Om de ändå dyker upp, hantera dem snabbt och effektivt. Här kan en
affär lätt stanna av eller i värsta fall försvinna helt om du låter det gå för
lång tid innan du levererar din lösning på en invändning.
Slutligen
Arbetar du strukturerat med aktiviteterna ovan kommer du att
märka att dina affärer går smidigare och att säljprocessen blir kortare. När de
sitter kan du addera flera metoder för att ytterligare snabba på processen.
Patrik Nordkvist
Grundare av
Försäljningschefen
Patrik hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Det gör han genom att bidra med insikt, kunskap och träning om hur du på ett konsekvent sätt attraherar, utvecklar och behåller lönsamma kunder.
Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag.
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.
Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider
Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping
Organisationsnummer 556728-0283