Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Tel: +46 (0)70-930 57 85. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: nathalie@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

Pelle Thörnberg

Hjälp! Jag ska bli intervjuad. De skulle kunna vara titeln på en handbok i att möta medier, att förutse frågor, minska nervositeten och bli citerad med det du vill nå ut med. Istället talar jag om det och visar mängder av filmer i en eller upp till tre timmar. Hela tiden med konkreta exempel från över 26 års tid som medietränare – och över 50 som journalist, mestadels reporter och programledare på SVT. 

Mitt företag bär mitt namn, Pelle Thörnberg Media AB och jag har sedan 1996 personlig intervjutränat mellan fem och sex tusen människor. De har fått tydlig återkoppling, tips på förbättringar, metoder för att minska nervositet, förslag på svar som citeras. Du lär dig svarsteknik med ABC-modellen (Answer, Bridge, Communicate), ser uppåt 30 exempel på goda, usla och ofta mycket roliga intervjuer. Du får handfast tips för presskonferenser och utspel, sociala medier och gammelmedia, digitala intervjuer och traditionella. Föreläsningen kan vara inledningen på en strategisk satsning på mediehantering – eller en roande presentation i högt tempo av en av Sveriges mest erfarna medietränare.

Besök hemsida

  • Effekten av att boka Pelle Thörnberg

    För den som ska möta medier – ett strategiskt verktyg för att klara mediekriser och för att nå ut med egna budskap.

    För den som inte möter medier i sitt arbete - inblick i mediernas värld, nycklar för att förstå hur politiker svarar, enkla knep för att både intervjua och bli intervjuad i enkla sammanhang.  För den som ordnar ett kund- eller personal event – underhållande presentation med hög grad av: -Åh, faan, är det så det går till?

  • Pelle Thörnberg som talare

    Pelle håller hög fart, men är tydlig med budskapet: ”Gå till intervjun som till en förhandling. Du ska veta vad du vill ha på sista raden.” Pelle har gott om filmexempel, på en 90 minuters föreläsning visas över femton filmer med goda, usla, lysande och pinsamma intervjuer.

    Pelle får oftast skratt på avsedd plats i presentationen. Han får uppmärksamhet där han vill. Han ser aldrig någon sova.

  • Så arbetar Pelle Thörnberg

    Pelle anpassar föredraget efter beställarens önskemål. Ingen föreläsning har en tvilling, men möjligen ett syskon. Varje föreläsning är olik den förra och riktad mot den nuvarande publiken med aktuella filmbilder.
    Jag rör mig på scenen, söker upp människor i publiken, är bra på att komma ihåg namn.Har gott om berättelser från tv-livet.
    Som den 90-åriga damen som utmanade honom mitt under intervjun. Som Vasaloppsvinnaren som ramlade över mållinjen och jämförde sig med en stor religiös potentat. Som hur det går till i studion till vardags och i krislägen

  • Pelle Thörnberg erbjuder

    En 60–90 minuters föreläsning utgör fiberrik underhållning i högt tempo för en blandad publik..

    En 180 minuters föreläsning (inkl pauser) fungerar bäst på en arbetsplats där deltagarna efter genomgången ska medietränas inför tv-kamera, med filmer av både klassiska intervjuer och nyss publicerade tv-intervjuer.
    De ger insikt, driver tårar ibland och ofta skratt

  • Pelle Thörnberg passar till

    Allmänbildad publik som i olika grad möter medier; de blir ofta intervjuade, de står vid en mikrofon ibland samt den som läser. De lyssnar och ser medier men undrar hur det går till.
    En arbetsplats som gör sig beredd på att mediebevakas.
    Strategisk medierådgivning med konkreta råd om att möta medier för nyckelpersoner.
    Kund- eller personal event för en stunds underhållning.


    Urval av tidigare beställare:
    Kungliga Vetenskapsakademien som presenterar tre Nobelpris, Advokatsamfundet, statliga verk som Energimarknadsinspektionen, Ålands landskapsregering, partiledare, 40-talet kommuner och regioner, storföretag som Volvo AB och Tele2.

Talaren utgår från Stockholm
Typ av föreläsning Utbildande / Informativ, Underhållande, Inspirerande, Aktiverar publiken
Kön Man
Språk Svenska, Engelska

Jag har arbetat i alla sorters medier sedan 1972; morgontidning (Sydöstran), kvällstidning (Expressen), Sveriges Radio Blekinge och Sveriges Television (Aktuellt, Rapport, SVT Sport, Lilla Aktuellt, Barnjournalen, Sydnytt, Östnytt).
Det var på SVT jag upptäckte hur mycket mer de intervjuade skulle ha kunnat vinna om de bara varit förberedda på frågorna, hade funderat ut några bra svar, vore mindre nervösa för själva intervjusituationen och kanske hade tagit egna initiativ – som att föreslå intervjuplats och ställa motfrågor.
Tanken på journalistik började vid nio års ålder. Familjen hade bott i Brasilien några år och mina skoltexter de första åren i Sverige var en svensk/portugisisk/engelsk röra i grammatik och ordval. Då vid nio års ålder lyckades jag för första gången skriva en bra uppsats text på svenska.
– Mamma, vad kan man bli om man skriver bra?
– Journalist.

Logga in för att betygsätta och recensera denna talare

Pelle Thörnberg talar om:

  • Att möta medier; mediehantering och intervjuer.

    Varför sa Stig Malm ”finansvalpar”? Citaten som bar budskap, skrev rubriker och styrde samtalet. Pelle Thörnberg berättar om hur du formulerar ditt huvudbudskap så att det blir citerat.

  • Medieretorik

    Världens sämsta intervjuer- – och deras motsatser. Presskonferensen som hade allt – men havererade. Intervjupersonen som var sig själv och slog knock-out, Tv-framträdandet som krävde skämskudde. Valtalet som blev fel.

  • Massmedia

    Intresselinjen och kryss i rutan- Allt du undrat om tv-produktion men inte vågat fråga. Klassiska ögonblick- Storartade tal, snabba svar, pinsamma avslöjanden och historiska ögonblick i mediernas värld.

  • Presentationsteknik

  • Kommunikation

    Lugnet i stormen-Så når du ut i kris med information.

  • Dialog

  • Affärsnytta

  • Källkritik

Expertområden:

Prisklass:

25.000 kr - 32.000 kr

PELLE THÖRNBERG OM ATT GÖRA INTERVJUN BEKVÄM

PELLE THÖRNBERG OM MEDIETRÄNING OCH ATT BLINKA OM POLISER

PELLE THÖRNBERG OM SNABBKURS I MEDIEHANTERING

Andra talare inom samma område

Beata Wickbom

Beata Wickbom har modererat över 1,000 event, konferenser och möten. De teman som passar henne bäst är: digitalisering, innovation, hållbarhet, kommunikation, ledarskap och

Per J Andersson

Per J Andersson, medgrundare till Vagabond 1987, är expert på miljömässigt hållbara resor och socialt ansvarstagande turism. Utöver att fortfarande bidra till Vagabond är han aktiv i TV4, SV

Tommy Ivarsson

Tommy Ivarsson, en framstående entreprenör som även är författare och föreläsare, har gjort sig känd för sin förmåga att behålla energin och hitta glädjen mitt i livets pröv

John Houdi

John Houdi är en garanti för ett lyckat event med underhållning av högsta klass.
Som Magiker, komiker, buktalare / Konferencier, moderator ...

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

E-post: nathalie@sverigestalare.se

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: nathalie@sverigestalare.se

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm

Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping

Organisationsnummer 556728-0283

Sociala media

Samarbetspartners

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap