Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Tel: +46 (0)70-930 57 85. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: nathalie@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

Mats Urde

Mats Urde är en ledande expert inom varumärkesstrategi och branding, verksam som forskare, föreläsare och konsult. Han har en gedigen bakgrund inom företagsekonomi som docent vid Lunds universitet. Mats har mer än 15 års erfarenhet av att samarbeta med Harvard Business School. Han som konsult hjälpt många företag och organisationer att stärka sina varumärken. 

Mats arbete bygger på insikten att varumärkesledarskap börjar inifrån. Om inte varumärket är ”med i rummet” så är risken stor att fel beslut fattas. För att bygga ett starkt varumärke måste man tänka på varumärket i såväl stora som små beslut. Därför måste alla i organisationen kunna besvara: VARFÖR är vårt varumärke meningsfullt för oss och för andra? HUR skapar vårt varumärke värde?  VAD lovar vi med vårt varumärke? Och – vilket ofta glöms bort – VEM är vi som står bakom varumärkets löfte? 

Mats föreläsningar och workshopar hjälper företag och organisationer att beskriva och bättre förstå det egna varumärkets identitet för att kommunicera tydligare med en klar positionering och med ett gott anseende som resultat. Mats är särskilt uppskattad föreläsare för sin förmåga att förklara och engagera på ett tillgängligt sätt med hjälp av exempel (case). Med sin långa praktiska erfarenhet som varumärkesstrateg har han hjälpt organisationer att skapa starka och hållbara varumärken.

Urval av tidigare beställare:  SVEP Design Center Lund, Kappahl, Volvo Cars: Volvo Group Styrelseprogram Mellbygård, Internationellt University of Denver, Daniels Business School, HWR Business School Berlin, Sapienza University of Rome, ESADE Business School Madrid, Copenhagen Business School, Bergen Business School.

  • Effekten av att boka Mats Urde

    Syftet är att deltagarna ska få en upplevelse som:

    1. Inspirerar och engagerar genom att visa på varumärkets betydelse för framgång och hur det internt skapar mening och gemenskap.
    2. Ger enkla och kraftfulla verktyg för att stärka och skydda det egna varumärket. 
    3. Ger tillfälle att se hur andra organisationer arbetar med sina varumärken och utmaningar.

    Exemplen som Mats använder ger deltagarna möjlighet att själva tänka till och fundera över hur de skulle ha gjort eller agerat. Han vill att man ska få med sig kunskap och erfarenheter som kan omsättas direkt i den egna verksamheten.

  • Mats Urde som talare

    Mats tycker det är roligt att föreläsa och han älskar sitt ämne. Mats är en uppskattad
    talare som är skicklig på att förklara med hjälp av konkreta exempel. Mats föreläsningar
    engagerar åhörarna genom levande diskussioner och erfarenhetsbaserade insikter
    kryddat men en personlig stil och humor.

  • Så arbetar Mats Urde

    Mats arbetar alltid utifrån verkliga exempel för att belysa de problem och möjligheter som företag och individer kan möta i sitt varumärkesarbete. Hans pedagogik bygger på att skapa interaktivitet med publiken, ofta genom att börja med en aktuell fråga eller utmaning.

    Under sina föreläsningar bjuder Mats in deltagarna att diskutera och analysera organisationers varumärken. Varumärkesmatrisen (THE BRAND MATRIX) ställer nio frågor som sammanlänkar varumärkets insida med dess utsida, med löftet i mitten. Tillsammans eller i mindre grupper besvarar deltagarna frågor som: Vad står vi för? Vad lovar vi? Vilken är vår önskade position? Vad gör vi bättre än andra? Vad erbjuder vi? På så sätt skapar gruppen en helhetsbild av varumärkets identitet. De tydliga frågorna och sambanden triggar diskussionerna och gör varumärkesmatrisen till ett användbart verktyg.

    Mats följer även principen från Harvard att vara en diskussionsledare snarare än en traditionell föreläsare, vilket bidrar till en dynamisk och engagerande atmosfär.

    Han har alltid ett inledande möte med sina kunder för att förstå deras verksamhet och vad de vill få ut av föreläsningen. Därefter arbetar han fram ett förslag med lämpliga exempel, frågor och övningar. Mats uppskattar feedback både från deltagarna och från sina kunder.

  • Mats Urde erbjuder

    Föreläsningar (från 1 timme eller längre)
    Föreläsningar med workshops (2 timmar, en halvdag, en dag).
    Zoom föreläsningar för mindre grupper eller enskilda personer.

  • Mats Urde passar till

    Interna och externa konferenser och kickoffer.
    Intern utbildning och inspiration med
    presentationer, workshops och diskussioner.

Talaren utgår från Skåne
Typ av föreläsning Utbildande / Informativ, Inspirerande, Kick-off, Aktiverar publiken
Kön Man
Språk Svenska, Engelska

Mats ansvarar för masterkurser inom varumärkesstrategi i Lund och har fått utmärkelsen
Årets Lärare av studenterna. Han coachar också det svenska masterstudentlaget i John
Molson MBA Case Competition Kanada och har utsetts till "Coach of the Year" (2024).
Mats har även föreläst för Stockholms Handelshögskolas företagsledarprogram i mer än
15 år.

Mats Urde har publicerat artikeln ”What Does Your Corporate Brand Stand For?” i
Harvard Business Review (2019). Där introducerade han varumärkesmatrisen, The
Brand Matrix, som med nio frågor beskriver en organisations varumärkesidentitet. I hans
senaste bok THE BRAND MATRIX – Corporate Brand Leadership Starts from the Inside
(2024) visas hur företag som Ikea, Volvo, Cargotec, Trek Bikes, Harley-Davidson,
Volkswagen och Falu Rödfärg arbetar varumärkesorienterat.

Flera av det företag som är med i hans bok har han arbetat praktiskt. Mats har med sin
långa konsulterfarenhet arbetat med olika branscher och länder. Han har arbetat med
business-to-business (Metso), business-to-consumer (Bona), non-profits och
instutitioner (Nobelsiftelsen – pro bono). Bredden i Mats arbete är bra för att göra
jämförelse och för att visa på olika sätt att bygga varumärken.

Logga in för att betygsätta och recensera denna talare

Mats Urdes bok The Brand Matrix

Köp Mats Urdes bok The Brand Matrix.

Andra talare inom samma område

Robert Lindberg

Som VD och grundare för Premedia Sverige, specialiserar sig Robert på att hjälpa företag att genomföra produkt- och varumärkes lanseringar som öppnar upp nya affärsmöjlighet

Peter Streijffert

Peter Streijffert, en passionerad förespråkare för det goda och hållbara livet, är känd för sitt engagemang inom områden som mat, vin och odling. Med en karriär som journali

Mikael Karlsson

Nyckel till klimatkrisen finns i skogen. Där finns en av de snabbaste och mest kraftfulla vägarna att hejda klimatkrisen. 

Mikael ...

Patrik Wincent

Patrik Wincent, tidigare programledare för Lyxfällan och grundare av Dataspelsakuten, är en auktoriserad terapeut, coach, författare och föreläsare med omfattande erfarenhet

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

E-post: nathalie@sverigestalare.se

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: nathalie@sverigestalare.se

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm

Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping

Organisationsnummer 556728-0283

Sociala media

Samarbetspartners

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap