Hem / Affärsnytta / Försäljning, marknadsföring, service, kundfokus / Branding / Mats Urde
Mats Urde är en ledande expert inom varumärkesstrategi och branding, verksam som forskare, föreläsare och konsult. Han har en gedigen bakgrund inom företagsekonomi som docent vid Lunds universitet. Mats har mer än 15 års erfarenhet av att samarbeta med Harvard Business School. Han som konsult hjälpt många företag och organisationer att stärka sina varumärken.
Mats arbete bygger på insikten att varumärkesledarskap börjar inifrån. Om inte varumärket är ”med i rummet” så är risken stor att fel beslut fattas. För att bygga ett starkt varumärke måste man tänka på varumärket i såväl stora som små beslut. Därför måste alla i organisationen kunna besvara: VARFÖR är vårt varumärke meningsfullt för oss och för andra? HUR skapar vårt varumärke värde? VAD lovar vi med vårt varumärke? Och – vilket ofta glöms bort – VEM är vi som står bakom varumärkets löfte?
Mats föreläsningar och workshopar hjälper företag och organisationer att beskriva och bättre förstå det egna varumärkets identitet för att kommunicera tydligare med en klar positionering och med ett gott anseende som resultat. Mats är särskilt uppskattad föreläsare för sin förmåga att förklara och engagera på ett tillgängligt sätt med hjälp av exempel (case). Med sin långa praktiska erfarenhet som varumärkesstrateg har han hjälpt organisationer att skapa starka och hållbara varumärken.
Urval av tidigare beställare: SVEP Design Center Lund, Kappahl, Volvo Cars: Volvo Group Styrelseprogram Mellbygård, Internationellt University of Denver, Daniels Business School, HWR Business School Berlin, Sapienza University of Rome, ESADE Business School Madrid, Copenhagen Business School, Bergen Business School.
Talaren utgår från | Skåne |
Typ av föreläsning | Utbildande / Informativ, Inspirerande, Kick-off, Aktiverar publiken |
Kön | Man |
Språk | Svenska, Engelska |
Mats ansvarar för masterkurser inom varumärkesstrategi i Lund och har fått utmärkelsen
Årets Lärare av studenterna. Han coachar också det svenska masterstudentlaget i John
Molson MBA Case Competition Kanada och har utsetts till "Coach of the Year" (2024).
Mats har även föreläst för Stockholms Handelshögskolas företagsledarprogram i mer än
15 år.
Mats Urde har publicerat artikeln ”What Does Your Corporate Brand Stand For?” i
Harvard Business Review (2019). Där introducerade han varumärkesmatrisen, The
Brand Matrix, som med nio frågor beskriver en organisations varumärkesidentitet. I hans
senaste bok THE BRAND MATRIX – Corporate Brand Leadership Starts from the Inside
(2024) visas hur företag som Ikea, Volvo, Cargotec, Trek Bikes, Harley-Davidson,
Volkswagen och Falu Rödfärg arbetar varumärkesorienterat.
Flera av det företag som är med i hans bok har han arbetat praktiskt. Mats har med sin
långa konsulterfarenhet arbetat med olika branscher och länder. Han har arbetat med
business-to-business (Metso), business-to-consumer (Bona), non-profits och
instutitioner (Nobelsiftelsen – pro bono). Bredden i Mats arbete är bra för att göra
jämförelse och för att visa på olika sätt att bygga varumärken.
Logga in för att betygsätta och recensera denna talare
Köp Mats Urdes bok The Brand Matrix.
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.
Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider
Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping
Organisationsnummer 556728-0283