0 produkter / 0 kr
0
Publicerad 2017-01-30, 15:21
I varje organisation finns individer i olika utvecklingsfaser. Några både kan och vill. Andra vill, men kan inte. Vissa kan, men vill inte. Och så finns det de som varken kan eller vill. De flesta skiftar mellan dessa faser över tid, beroende på både förutsättningar i arbetet och personliga faktorer. Du kan säkert känna igen olika faser från din egen karriär.
Tänk dig värdet för ett företag som har en maximal andel chefer och medarbetare som vill. Kunskapen kan alltid stärkas så länge viljan finns. En medarbetare som trivs med både arbete och arbetsgivare är ofta en genuint positiv varumärkesambassadör. Varje personlig kontakt hen har är mångdubbelt mer värd än den individuella kontakten för den snyggaste annons eller blinkande banner. Och en medarbetares kontakter är sannolikt många. De finns inom organisationen och i samspel med marknaden. De finns inte minst på fritiden.
Har företaget råd med chefer och medarbetare som inte vill? För den gemensamma utvecklingen är det avgörande att hitta en god match mellan chef/medarbetare och företag. Individen kan vara en riktig stjärna och företaget kan vara fantastiskt. Men om mötet mellan de båda svajar kommer motivation, välmående och resultat att bli lidande.
Vi vill att företaget rekryterar, behåller och uppmuntrar så många som möjligt att tillhöra De Som Vill. Ansvaret tillhör både företaget och individen. En individ med tydliga värderingar och en stark inre kompass vet säkert vad hen vill och under vilka förutsättningar hen kan skapa bäst värde. Ett företag med en tydlig målbild och verklighetsanpassad värdegrund kan lättare attrahera och behålla de individer som trivs bäst. På så sätt skapas de vassaste resultaten.
Alla medarbetare är inte optimala överallt, men alla är optimala någonstans. Alla företag är inte optimala för alla individer, men de allra flesta är optimala för många. Det finns en strålande potential i ambassadörskapet i de flesta företag. För att fånga den kan vi jobba med varumärkesutveckling ur olika perspektiv. Det personliga varumärket hos chefer och medarbetare. Företagets varumärke. Och platsen där de båda möts i rollen som varumärkesambassadör. Den rollen har guldpengar i fickorna!
Tre nycklar för att hitta det strålande guldet i ambassadörsrollen:
1. Säkerställ att företaget har en tydlig, inspirerande och verklighetsbaserad varumärkesplattform. Torra pappersprodukter fungerar inte.
2. Uppmuntra varje individ att utveckla sitt personliga varumärke och stärka sin inre kompass. En inspirerad medarbetare stärker företaget!
3. Underlätta matchen mellan individ och företag. Arbeta med verktyg, diskussioner och inspirerande målbilder. Uppmuntra mångfald och samarbete. Här skapas förutsättningarna för bästa möjliga guldvärde i rollen som varumärkesambassadör!
Anna-Karin Lingham
Anna-Karin Lingham är varumärkesexpert, talare och kreatör i företaget Lingham Enterprise. Hon arbetar med såväl personliga varumärken som företagsvarumärken. Dessutom lotsar hon företag att underlätta den viktiga rollen som varumärkesambassadör.
Anna-Karin är även författare till handboken ”Visa ditt rätta jag - Stärk ditt personliga varumärke för att nå dina mål och skapa mervärde för andra”.
Läs mer om Anna-Karins föreläsningar här:
www.sverigestalare.se/talare/anna-karin-lingham
Web: www.linghamenterprise.se
LinkedIn: Anna-Karin Lingham
Facebook: Visa ditt rätta jag
Publicerad 2017-01-27, 09:19
Vad händer när en kvinna bryter mot spelets regler och tar kommandot som chef? Är det då hon få bereda sig på att möta hatet som Sofia Olsson Olsén beskriver i sin krönika på nyårsafton? ”Din lilla fitta! Vem tror du att du är?”
Vilket manöverutrymme har en kvinna?
I Afghanistan måste en kvinna ledsagas av sin man och får inte ens gå till marknaden själv utan att bli fysiskt attackerad. Hon ska veta sin plats.
Snart släpps Wonder Woman, en amerikansk film i superhjältegenren. Hon har nyligen fyllt 75 år som seriefigur och skapades mitt under brinnande världskrig av psykologen och kvinnorättskämpen William M Marston och hans fru Elizabeth Holloway. De ville skapa en stark kvinnlig karaktär och förebild. Wonder Woman skulle ha alla goda ledaregenskaper. William Marston sade att ”…hon är den nya sortens kvinna som bör styra världen.” Inga låga förväntningar. Nu blir seriehjältinnan film och Wonder Woman får sin historia beskriven i aktuella boken ”Wonder Woman unbound: The curious history of the world´s most famous heroine”.
Nu gör hon comeback.
Jag gjorde en studie, Kvinnor och ledarskap i svenska medier, där 208 kvinnliga mediechefer, med hjälp av självskattningsverktyget DISC, karaktäriserade sig själva kring personlighetsdrag och kommunikationsstil. Det visade sig att de yngre medieledarna/mediecheferna, under 39 år, oftare beskrev sig som drivande, otåliga, konkurrerande och som att de tar kommandot. De valde även, i mindre utsträckning än sina äldre chefskollegor, att skatta sig som pålitliga.
Vilket manöverutrymme har en kvinna i ledarrollen?
Artisten Madonna utryckte det så här i sitt tacktal när hon blev Billboards Woman of the Year.
”Det finns inga regler – så länge du är pojke.
Om du är en flicka måste du spela spelet.
Vilket spel?
Du får vara vacker och söt och sexig, men visa dig inte för smart, ha inte en åsikt. Ha åtminstone inte en åsikt som utmanar rådande läge.”
Sitter strukturerna så hårt fortfarande?
Sofia Olsson Olsén, publisher på Aftonbladet, beskriver hatet i sin krönika på nyårsafton. Inkorgen som fylls av hotfulla mejl om sexualiserat våld som hos många andra som träder fram i offentligheten. ”För kvinnor som syns, kvinnor som har en åsikt, för kvinnor som tar en självklar plats i vårt samhälle.”
”Din lilla fitta! Vem tror du att du är?”
Moment 22.
Är du för vek får du inte chefsjobben. Är du för tuff och inte håller dig till rollen som du förväntas spela, så kommer vi att hålla dig nere med hat och hot. ”Du har fått för lite kuk!”
Wonder Woman har också mött kraftfullt motstånd. FN utsåg henne i höstas till hedersambassadör för flickors frigörelse världen över. Starka protester utbröt. Hon är ”för sexig” och ”sexualiserad”. Och efter ett par månader förlorade hon sin titel.
Också i det här sammanhanget är man oense om hur en kvinna bör och tillåts vara.
Vilka råd gav kvinnor till kollegor i studien Kvinnor och ledarskap i svenska medier?
”Din viktigaste chefsroll är den som chef i ditt eget liv.”
”Gå din egen väg och lyssna på dem som du vet tycker om dig och som du respekterar. Det finns ingen hejd på vad andra anser att de får ha synpunkter på när det kommer till en kvinna. De snackar för det mesta skit. Strunta i dem.”
”Lyft fram andra kompetenta kvinnor. Vi gör det alltför sällan (av rädsla att vara partisk?). Män lyfter fram män ideligen.”
”Utforska dina värderingar och din vision. Hitta styrkan i dig själv.”
”Arbeta bara med en produkt som du moraliskt kan stå för. Då blir du trovärdig som chef.”
”Om det blir mer taggtråd än nöje. Lägg ner och gör något roligare i livet.”
”Lyssnande, inkluderande, demokratisk och bestämd som ledare.”
En sak är säker: Ska kvinnor få det manöverutrymme som behövs i chefsrollen krävs det att män får en kärleksfull frigörelse från en traditionellt manlig och auktoritär stereotyp och förebild som den återskapas i medierna varje dag. Och nu talar vi inte bara medierna, men också där. Love trumps hate!
Författare: Cecilia Zadig
Publicerad 2017-01-25, 11:17
Det var en gång, för tusen mentala år sedan, som pappa tog portföljen och gick till kontoret för att arbeta. Det var en sån där, för den tiden, vanlig arbetsdag. Jag föreställer mig grå och fyrkantiga fysiska och mentala miljöer. Det var manligt, hierarkiskt och stelt. Ja, jag tycker mig se att det regnar också… Nej, det är inte så att jag längtar tillbaka till det här tidevarvet, men nog fanns det också fördelar med den gamla sortens arbetsdag. Det var en arbetsdag där man hade fokus på sina arbetsuppgifter, där störningsmomenten var få och brevbäraren bara kom en gång om dagen. När pappa klockan 17 stämplade ut och gick hem, ja då slutade han också för dagen.
Fast forward till 2017. Nya arbetsplatser, nya kollegor, nya färger i tillvaron. Och så en massa nya möjligheter med den nya tekniken. Den kände neurobiologen Adam Gazzaley säger att den ständiga uppkopplingen är den största förändringen i människans miljö någonsin. Det flexibla kontorets intåg i mångas liv har ställt saker och ting på ända- det är på gott och ont. Det innebär mer flexibilitet för den anställde, som i större utsträckning kan bestämma när och var arbetet ska ske. Det har erbjudit nya möjligheter för familjer med små barn att sköta jobb och hem på ett sätt som passar dem. Även arbetsgivare ser sig kunna dra nytta av de nya möjligheterna med ’the anytime, anywhere office’. Men det finns också blindskär. Problem.
I praktiken har det också inneburit att de anställda de facto jobbar mer. De upplever outtalade krav på nåbarhet. Arbetsdagen börjar med färdigställandet av den där presentationen vid frukostbordet och slutar med lite jobbmail i sängen. Anställda som förut aldrig skulle förväntats jobba efter kontorstid tar idag gladeligen med sig jobbet till Thailand (för det har blivit vanligt att tycka att det är värt det p.g.a. skönt att ha koll när man kommer tillbaka!) och julledigheten används till att städa upp i en stökig inkorg.
Ikväll kommer nio av tio chefer att hantera jobbmail. Sju av tio kommer att förbereda och planera sin vecka på söndag. Jobbdagen går åt till så mycket annat att kvällarna blir de tillfällen då man kan tänka, uträtta saker och jobba undan lite. Forskning visar dock att vi de facto blir mer stressade av att göra det än att inte göra det. Hjärnan, precis som resten av kroppen, behöver vila och återhämta sig för att kunna prestera på topp. Att ta ett jobbsamtal under dotterns fotbollsträning eller att svara på mail under middagen är alltså inte någonting som kommer göra dig mer effektiv. Det är bara självbedrägeri. Vi behöver arbeta- och vila- på ett sådant sätt som gör att vi i förlängningen får mer gjort och mår bättre.
Ansvaret för detta har i de allra flesta organisationer hittills lämpats på individen. Men de arbetsgivare som drar nytta av de positiva konsekvenserna av den ständiga uppkopplingen, bör också ta ansvar för den andra sidan genom att hjälpa sina förbi blindskär. Och det finns organisationer som börjar ta tag i just det. Den amerikanska organisationen Empower Public Relations berättar om att de infört en ”Blackberry blackout”, vilket innebär att de anställda ska ha jobbtelefonen och mailen avstängd mellan 18-06 under vardagar och helt under helger. På organisationen hade de märkt att de anställda alltmer sällan kom utvilade och energiska till jobbet. De får stöd av Harvard-professorn Leslie A Perlow som påpekar att den ständiga uppkopplingen underminerar produktiviteten.
IT-företaget ATOS har börjat fasa ut intern mail med ambitionen att helt kunna ta bort det inom kort. VD:n uppskattade att av de genomsnittliga 200 dagliga mailen, var runt 10 procent faktiskt viktiga. Resten var spam, eller kommunikation som borde hanterats via andra kanaler. ”Vi producerar [mail] till den grad att det förgiftar vår arbetsplats, och låter det inkräkta på våra privata liv. Vi på ATOS tar nu tag i det här för att vända trenden.” sa VD:n till Financial Times. Volkswagen upplevde samma problematik och satte stopp i deras servrar, så att inga jobbmail kan skickas via mobiler efter arbetstid.
Kanske har du också läst om den nya lagen i Frankrike, som förbjuder företag att kräva att deras anställda ska ha koll på jobbmailen på kvällen.
Nya tider river barriärer och jag är i alla fall glad att jag kan ta del av alla möjligheter som finns idag. Dock tror jag att det är dags att vi återtar kontrollen över våra arbetsdagar- och vår fritid. Den ständiga uppkopplingen erbjuder tillgänglighet, demokratiseringsmöjligheter, sammanhang, men den utlovade flexibiliteten kan bli fjättrande om vi inte förhåller oss till den andra sidan av myntet. Det innebär att organisationer måste ta ansvar för den förändring i arbetsmiljön som det flexibla kontoret inneburit. I väntan på det är det vi som individer som får öva på att sätta våra egna gränser.
Därför mynnar den här krönikan ut i en uppmaning från en gammaldags man - en sån som en gång faktiskt gått hem från jobbet klockan fem. Ta bort jobbmailen från telefonen. Gör klart för dina kollegor i förväg vilka tider du kommer vara tillgänglig på. Planera din dag och avgränsa arbete och fritid från varann. Lämna telefonen utanför sovrummet – köp en väckarklocka istället. Bättre sömn och samliv utlovas. Ingen av dina kollegor kommer sakna dina mail vid den här tiden.
Micke Darmell
Driver företaget gr8 meetings
Aktuell med boken Uppkopplad eller Avkopplad, som nu ges ut utanför Sveriges gränser. Driver företaget gr8 meetings med syfte att bidra till bättre möten i organisationer och mellan människor. Föreläser om den ständiga uppkopplingen, samt om effektiva möten.
Publicerad 2017-01-16, 11:53
Som föreläsare inom business behavior berättar jag om mina egna och andras erfarenheter inom affärsmässigt uppförande. I detta begrepp räknar jag bland annat in tillgänglighet, återkoppling och mötesdisciplin. Och så fort business behavior kommer på tal så fullkomligt haglar det exempel på upplevelser på saker som min omgivning retar sig på. Det som upprör är alltifrån nonchig butikspersonal och folk som svarar i telefon trots att de sitter i möte (och dessutom låter sura) till högre chefer som gör sig otillgängliga och inte återkopplar på varken telefon eller mail.
Sanningen är den att det tappas affärer. Överallt, i stort och smått. Hela tiden. Att vara medveten om vad nivån på business behavior bidrar till handlar om vår förmåga och intresse av konsekvenstänk. Oftare än man kan tro är det dessutom detaljer som avgör om att du ska lyckas ta hem eller tappa en affär.
När jag inte föreläser arbetar jag med kundintervjuer med syfte att få reda på vad mina kunders kunder egentligen tycker om sina leverantörer. I avstämningsmöten där jag presenterar resultaten från intervjuerna uppstår det ofta förvåning hos mina uppdragsgivare. Det är till exempel mycket vanligt att medarbetarna inte är medvetna om att företagets omvärld tycker att de är dåliga på att återkoppla. En av de ansvariga kan uttrycka: ”Vadå! Återkopplar inte vi?” Detta samtidigt som personen spärrar upp ögonen och frågande låter blicken svepa över sina kollegor.
74 procent av alla jag har intervjuat de senaste åren anser att deras leverantörer är för dåliga på att återkoppla. Ofta är det också ett skäl till att man efter ett tag också byter leverantör. 74 procent är en mycket hög siffra. Å andra sidan är det relativt enkelt att förändra en sådan uppfattning. Återkoppling är ett av kapitlen i min bok ”Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären” och ett återkommande tema i mina föreläsningar.
Att ägna sig åt ett gott business behavior är ingen ”rocket science”. Tvärtom. Men det slarvas. Mest av allt beroende på att vi är stressade. Det är tufft på arbetsmarknaden och i pressade lägen fungerar inte alltid det affärsmässiga uppförandet, varken bland kollegorna eller externt mot kunder och samarbetspartners.
Hur vi uppför oss mot varandra, både våra kollegor och kunder, är allt! Det spelar ju egentligen ingen roll hur bra produkt eller tjänst du har att erbjuda, om det sedan brister i det affärsmässiga uppförandet? Bland marknadens många likvärdiga erbjudanden är business behavior en verklig konkurrensfördel. Tänk på det!
Här kommer fem snabba tips kring återkoppling!
* Det tar 10 sekunder att snabbt svara på ett mail eller sms. Gör det.
* Försäkra dig om att den du återkopplat har uppfattat dig på rätt sätt. Ställ kontrollfrågor.
* Återkoppla även när något inte blivit som det var tänkt.
* Gör det till en vana att alltid bestämma när återkoppling förväntas ske.
* Håll det du lovar
Annmarie är kommunikationsstrateg och specialist inom Business behavior på företaget Relationista. Hon är även författare till boken Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären (Liber förlag).
http://www.adlibris.com/se/bok/business-behavior-uppfor-dig---eller-tappa-affaren-9789147122103
Relationista erbjuder kvalitetssäkring av affärsrelationer via djupintervjuer med dina kunder/marknad/omvärld samt föreläsningar och workshops i business behavior.
Följ Relationista på Facebook!
www.facebook.com/relationista
www.relationista.se
Publicerad 2017-01-12, 15:12
Förra årets politiska debatt gjorde det tydligt att få och ibland ogenomtänkta ord kan få stort genomslag. Det kan till och med leda till att man blir vald till president. På gott och ont. Mest ont verkar det som just nu… Men det finns hopp!
Våra ordval är viktiga då vi skall kommunicera med andra. Vilka ord vi väljer påverkar hur vi blir uppfattade och förstådda. Det är ju ingen nyhet att förmågan att uttrycka sig påverkar vår relation med andra. Både privat, på jobbet och i samhället i stort. Ofta använder vi de ord vi redan känner till och känner oss trygga med. De vi tror är sanna. Oftast går detta ganska bra och livet flyter på som vanligt. Då och då möter man människor som kanske talar ett annat språk eller inte kan det språk du talar så väl. Plötsligt får man anstränga sig mera. Finna synonymer som beskriver det man vill säga. Fungerar inte det får man ta till gester, papper och penna eller annan rekvisita för at göra sig förstådd. Förhoppningsvis går budskapet fram någorlunda som man tänkt.
På liknande sätt påverkar våra ordval och tankar även oss själva. Vi använder ord vi redan känner till för att beskriva vår omvärld. Det blir såklart enklast så. Detta är även begränsande då vi skall finna nya idéer eller lösningar. Designprocessen är en metod för att hjälpa oss att finna bra lösningar. Delvis genom rätt ordval. Om jag till exempel säger att du skall rita en stol så är det stor sannolikhet att det blir något med fyra ben, en sits, ett ryggstöd och eventuellt armstöd. Om jag istället hade sagt att du skall rita något som möjliggör sittande så är det större sannolikhet att du inte får upp någon tydlig bild i huvudet, utan snarare börjar ställa frågor. Till exempel vilken form av sittande? Vem är det som skall sitta? Och varför behöver den personen sitta över huvud taget?
Att medvetet bryta invanda föreställningar för att finna nya lösningar genom att använda ord som; möjliggöra, erbjuda, tillåta är en bra start. Designprocessen är det roligaste och mest utmanande jag vet att jobba med då det går att applicera på vad som helst. Allt ifrån en tandpetare till hela samhällen. När man väl funnit lösningen på ett problem eller utvecklat gamla idéer kan man börja leta efter hur det skall se ut och fungera. Oavsett om det är en fysisk produkt, tjänst eller strategisk riktning. 2017 blir året då vi finner nya roliga och användbara ord som hjälper oss att öppna upp våra sinnen. Låt oss börja med att finna lösningar på hur vi kan möjliggöra en bättre miljö och skapa ett mera tillåtande samhälle i stort.
Författare: Jens Thoms Ivarsson, Creative Director - FIRST HAMMER STUDIO
Publicerad 2017-01-11, 14:00
Vänder Du streckkoderna åt rätt håll på bandet vid snabbköpskassan?
Vid ett bagage-band på en flygplats, står alla längst fram, alla förlorar, ingen ser något. Det här illustrerar vår syn på ekonomi och hur värde skapas. ”What’s in it for me?” är maximen. Vad ”tjänar” jag på att vända streckkoderna åt rätt håll?
Vår gängse uppfattning om ekonomi, i hushåll och företag, kallar jag fattigdomstänkande. Ekonomin ses som ett nollsummespel, vinner jag förlorar någon annan. Utgifter ses som något negativt och att kapa dem som nästan enda sättet att få mer pengar. ”Energy flows where attention goes.” Detta är en universell lag som säger att det Du lägger Din uppmärksamhet på, kommer öka i Ditt liv. Tror Du på brist, så kommer Du få uppleva brist!
Välståndstänkande fokuserar på tillit, i stället för rädsla. Det är vetskapen om att bästa sättet att bli rik på är inte hårt arbete och ”snålande” utan genom bra idéer, att skapa värde och hjälpa andra människor. Vi västerlänningar tror att Karmalagen säger att om A är trevlig mot B, kommer B vara trevlig mot A. Men lagen är mycket mer komplex än så, det är lagen om orsak och verkan. Varje handling Du väljer, skapar en energi, som kommer återvända till Dig på likartat sätt, hur och när vet Du inte, bara att. Ett annat sätt att uttrycka det på är att, som Du sår får Du skörda. Ju mer Du ger desto mer kommer Du få. Tänk på att ett enda frö, kan ge upphov till tusentals skogar. Lika kraftfullt är det när Du ger. En gåva måste inte vara materiell. Det kan vara ett leende, en komplimang, eller den värdefullaste gåvan, att ge av Din tid! Tänk på att alltid ge, så sätter Du igång flödet. Men att ge för att få något tillbaka fungerar inte, det innebär bara att Du inget förstått.
”Den okunnige jobbar för egen vinning, den vise arbetar för världens väl.”
Välståndstänkande innebär att Du känner Dig värd att få bra saker i livet. Jag försöker att alltid vara generös mot andra. Slående är hur svårt många har att ta emot, utan att tänka att de blir ”skyldiga”, eller att det skulle finnas någon baktanke.
Vad handlar mitt föredrag om?
I mitt, Jan Roostals föredrag om pengar berättar jag bland annat om hur det kom sig att jag fick gå ett seminarium gratis som kostade 67.000:-. Om hur jag efter 19 år vågade ge upp den trygga tillvaron som fast anställd löneslav och kasta mig ut i det okända. Samt hur ett föredrag om pengar ledde till en affärsverksamhet som snart fyller tio år, där vi sålde vår första produktion för 11.000:.- och den senaste för 64.000:- Hur kommer det sig att det ibland kan vara lättare att sälja en produkt för 50.000:- i stället för 25.000:- och vad gör att många vinnare av stora lotterivinster är utfattiga efter några få år? I många år har jag varit fascinerad av hur vi ser på pengar och vårt eget värde.
Läs mer om Jans föreläsning här: https://www.sverigestalare.se/talare/jan-roostal
Publicerad 2017-01-10, 11:45
Har du tänkt på, hur olika sätt vi kommunicera utifrån med vem vi talar till?
Det är en inbygd förmåga vi har, att anpassa sig efter den vi talar till. Men ibland klickar den förmågan och vi tror att alla funkar på samma sätt som vi själva. Vi får en jargong som inte alltid slår så väl ut. Och ibland blir förmågan så stark att den t.o.m hämmar oss. Då tänker jag framförallt på det som vi inom teatern kallar för statusspel. Någon som spelar högre status, dvs agerar med sitt beteende på ett överlägset sätt får oss att bli hämmade, eller vice versa.
Att få till en bra kommunikation bottnar i din egen självkänsla. All kommunikation börjar hos dig själv och du har alltid ett val i hur du kan agera och reagera.
På mina föreläsningar och kurser ger jag redskapen för en bra kommunikation. Det handlar om medvetenhet och träning. Alla kan bli bra på kommunikation.
Men redan nu skall du få två enkla knep:
1.
Kropp och knopp hör ihop
Det du tänker påverkar ditt kroppsspråk och ditt kroppsspråk påverkar dina tankar. Ditt kroppsspråk är dessutom ditt starkaste kommunikationsverktyg gentemot andra.
Därför är det enklaste sättet att börja med ditt kroppsspråk. Testa min ”gardinövning” så skall du se:
2.
Lyssna med ögonen
God kommunikation handlar mer om att lära sig lyssna mer än att lära sig tala. Nästa steg är därför att träna lyhördhet. Det är här ”lyssna med ögonen” kommer in. Att verkligen se den andre och se signalerna ökar chansen till god kommunikation väsentligt
Vill du få fler tips på hur du kan skapa god kommunikation? Läs mer om Cecilia och boka på: https://www.sverigestalare.se/talare/cecilia-granquist
Publicerad 2017-01-04, 09:17
På en arbetsplats kan ofta begrepp som kommunikation, effektivitet och samarbete vara centrala. Det är av vikt att du som mötesledare, projektledare eller chef når ut med budskap och information, så att alla i arbetsgruppen kan delta på lika villkor och arbeta utifrån samma mål.
Text är ett vanligt medel vi använder för kommunikation.
Dyslexi, någon form av synnedsättning eller att man är i en inlärningsfas av ett språk kan vara några aspekter som spelar in på textområdet och ens förmåga att ta till sig information i skriven form.
Hur kan man då förhålla sig till begreppet tillgänglig text på våra arbetsplatser? Hur kan man gardera effektivare kommunikation och att skrivna budskap når fler?
Här kommer 4 tips!
1.
Läs upp den text du visar
Varje gång du visar en text på en powerpoint eller liknande framför åhörare - läs upp den högt. Om du även inleder med att berätta att du genomgående kommer att göra detta, kan fler av åhörarna känna ett lugn i att de inte går miste om någon information. För en person med dyslexi kan det vara svårt att läsa texter samtidigt som man lyssnar till en föreläsare och man riskerar att hamna i en valsituation. Om föreläsaren även läser upp texten som visas behöver man som åhörare inte välja utan tar del av både det som sägs och informationen i texten.
2.
Tala in skriven text
Att skriva kan man göra på flera sätt. Exempelvis kan man tala in text som sin smartphone eller iPad skriver åt en. På en iPhone finns på tangentbordet en tangent med bilden av en mikrofon till vänster om mellanslag. När det gäller Android finns denna funktion ofta som valalternativ på samma plats. Håller du in denna skrivs det du säger ner i sms, mail eller vad du nu skriver. Tal omvandlas helt enkelt till skriven text.
3. Frivillig läsning
i grupp
Förväntas text läsas tyst exempelvis under, eller i anslutning till, ett möte kan detta leda till att stress uppkommer och att man helt enkelt inte hinner ta del av den skrivna informationen utifrån de givna tidsramarna. Här kan det vara bättre att dela in mötesdeltagarna i grupper och att någon eller några frivilliga läser högt.
4.
Lyssningskoder i tryckt text
För digital text finns det många bra tekniska lösningar för att få innehållet uppläst, ex av en talsyntes. När det gäller tryckt text kan man använda sig av Blipsay Lyssningskoder för att kunna få texten tillgänglig auditiv på ett enkelt och smidigt sätt. Som användare blippar du lyssningskoden med med din telefon och får då texten uppläst av en professionell inläsare. Som textproducent kan du enkelt göra en beställning på blipsay.se för att gardera att din text blir tillgänglig och att budskapet når fler. Man kan då använda utskrifter, informationsblad etc. på arbetsplatsen och det är då upp till användaren att välja sitt effektivaste sätt - läsa med ögon eller öron!
Gästbloggare:
Susanna Cederquist
Föreläsare, konsult och handledare
En Bild av Dyslexi
Tillgänglig Text
www.susannacederquist.com
Publicerad 2017-01-03, 13:49
Ett nytt år och nya föresatser och inte sällan också därmed följande små eller stora förändringar. Och det i en värld som i sig själv verkar förändras i allt snabbare takt. Kanske denna tid känns stressande eller osäker, privat eller professionellt. Varje utmaning är ju både en fara och en möjlighet, har det många gånger sagts. Men också en liten utmaning kan kännas övermäktig om vi inte har kunskap, manöverutrymme eller resurser att hantera den. För att klara en osäker period behöver vi därför bli mer säkra på oss själva, på vad vi vill och vad vi längtar efter. Vi behöver tid att reflektera över oss själva och våra prioriteringar och att göra val som verkligen avspeglar våra innersta värderingar.
Medvetenhet och flexibilitet är avgörande för hur hållbart vårt samhälle är, i en tid av instabilitet, oro och förändring. Det som vi tyckt varit självklart, kan plötsligt förändras eller försvinna. Det som vi trott otänkbart kan plötsligt vara en ny verklighet. Den som kan förstå mer, prioritera rätt och satsa sin energi och tid på det som känns betydelsefullt, kommer alltid att ha livskvalitet och ett mer hållbart liv, jämfört med den som följer trender utan att tänka efter.
Kanske blir 2017 året då du tar steget att släppa ett arbete som tär mer än det ger, eller året då du väljer att satsa på din relation eller din familj. Kanske blir det året då du väljer att engagera dig för något du tror är betydelsefullt för helheten, för samhället, för oss alla. Kanske blir 2017 året då utmaningen, antingen din egen eller den kollektiva, faktiskt leder till något nytt och bättre tack vare engagemang och hängivenhet från dig, mig och många andra.
Under 2017 fortsätter jag, Eva Sanner min verksamhet som författare, föreläsare och terapeut. Just nu skriver jag på en ny bok om hur vi kan hitta oss själva genom att fördjupa relationen till naturen, och jag har också en föreläsning om detta. Övriga teman är kärleksrelationer, kreativitet och personlig utveckling. I mina föreläsningar riktar jag mig till alla, till dig som vill njuta mer av det du har eller förverkliga drömmar innan de går i kras, till dig som vill förändra hur du lever eller som vill leva den förändring du känner är möjlig. Till dig som har allt men ändå inte är nöjd och till dig som är nöjd, och ändå vill fortsätta utforska hur livet kan veckla ut sig mer och mer.
För mer information om Eva Sanner: https://www.sverigestalare.se/talare/eva-sanner
Författare: Eva Sanner
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.
Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider
Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping
Organisationsnummer 556728-0283