0 produkter / 0 kr
0
Publicerad 2017-04-05, 16:14
För ett år sedan trädde Arbetsmiljöverkets föreskrifter om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (AFS 2015:4) i kraft. Många arbetsgivare har tagit till sig de nya föreskrifterna med stort engagemang, men fortfarande möter vi också okunnighet och en skepsis att jobba med de här frågorna. Hur svårt kan det vara egentligen?
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö trädde i kraft förra året. Vi tycker föreskrifterna är bra och fungerar som ett stöd för arbetsgivare och medarbetare för att kunna arbeta med de här frågorna. Under året som gått har vi haft förmånen att jobba med många företag och organisationer som vill utveckla den här delen i arbetsmiljöarbetet och vi har också sett många positiva resultat. Men vi möter fortfarande en hel del skepsis. Vid ett tillfälle hörde vi en företagsledare, som på ett möte med andra företagsledare inom samma bransch, högt och tydligt suckade och sa ”Nu ska vi behöva hålla på med organisationen och det sociala också!”. Vi har och till och med mött chefer som har gråtit för att de känt sig pressade av att behöva ”följa ännu mer lagar och förordningar”.
Varför ska det vara så svårt att se möjligheterna med att jobba med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön istället för att bara se det som ett krav? Många arbetsgivare i Sverige bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete för den fysiska arbetsmiljön. Det bidrar till tryggare och säkrare arbetsplatser. När det gäller systematiskt arbetsmiljöarbete för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön har vi inte alls kommit lika långt. Men det är ju minst lika viktigt! Vi ska inte behöva bli sjuka på våra arbetsplatser och dessutom är arbetsmiljöproblem förenade med stora kostnader. En anställd som upplever arbetsmiljöproblem har i genomsnitt ett produktionsbortfall på 38 % vilket kan innebära 15 timmar i veckan, enligt Arbetsmiljöverket. När det gäller kränkande särbehandling finns det en siffra att ungefär 100-300 självmord i Sverige varje år kan vara kopplade till mobbning på våra arbetsplatser och bara detta borde vara en tillräcklig inspiration för att sätta igång det här arbetet.
Behöver det vara så svårt? I vårt jobb som arbetsmiljökonsulter får vi ofta höra att vi är mästare på att inspirera i det självklara och att få arbetsmiljö att bli roligt. Vi vill vara med och skapa friska arbetsplatser där människor trivs, mår bra och presterar. Vi tror att alla vill vara med och minska det stigande talet för psykisk ohälsa men många tycker det känns svårt. Men det kanske bara är ovant och då behöver vi träna på det genom att prata om hur vi känner oss, hur vi mår och hur vi bemöter varandra. Till det krävs mod. Så, kom igen nu, sätt igång! Vi vet att det går att förändra men både arbetsgivare och medarbetare behöver ta sitt ansvar.
Vi behöver ändra vår attityd kring arbetsmiljöarbete. Begreppen ”trivas” och ”må bra” måste in i arbetsmiljöarbetet så vi kan hålla hela arbetslivet och på så sätt prestera så bra som möjligt. De nya föreskrifterna ger möjlighet till detta.
Tips för att komma igång:
· Sätt ord på hur ni vill ha det på arbetsplatsen och ord på hur ni ska nå dit.
· Gör arbetsmiljöfrågor till naturliga samtalsämnen på arbetsplatsen.
· Se arbetsmiljöarbetet som en nyckel till framgång.
Författare: Maria Flanagan Sundqvist Sara Lindberg
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.
Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider
Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping
Organisationsnummer 556728-0283