0 produkter / 0 kr
0
Publicerad 2017-03-28, 13:05
Ingen
dröm är för stor. Ingen drömmare är för liten. Varför är det
viktigt med en vision?
Låt mig berätta en historia: ”En vandrare kom på vägen och passerade ett stenhuggeri. Han såg tre stenhuggare arbeta med att hugga ut fyrkantiga stenar ur större stenblock. Vandraren gick fram till den förste och frågade vad han gjorde. “Jag hugger sten ser du väl!” fräste mannen, “Jag har hållit på med det
här i 5 år och hur kul tror du att det är? ”Vandraren gick vidare till nästa stenhuggare och ställde samma fråga. Svaret kom snabbt: “Jag hugger stenar riktigt fyrkantiga så de ska passa in i muren därborta.” Han pekade mot en hög stenmur som löpte utmed kanten av stenhuggeriet. Vandraren gick återigen vidare och kom till den tredje stenhuggaren och frågade samma sak. Stenhuggaren log från öra till öra och sa: “Jag bygger en katedral – den kommer att bli helt fantastisk när den blir klar. Muren du ser därborta är en del av ena långsidan. Min uppgift är att hugga de här stenarna så att de passar perfekt in i murarna som kommer att utgöra väggarna i katedralen. Det blir något att visa mina barnbarn!”
Med en stark vision attraherar du inte bara dig själv, du attraherar dessutom kunder, medarbetare och omvärld på ett sätt du aldrig gjort förut. Med en tydlig vision är det enkelt att välja rätt väg och blir det enklare att sätta lång- och kortsiktiga mål, som inte bara är av ekonomisk karaktär. Och du får faktiskt färre tankar i huvudet och mer gjort.
Visionen – en oöppnad present
En vision kan inrymma allt möjligt som beskriver din företagssituation, minst tio år framåt i tiden. Det är bara fantasin som sätter gränser. En vision är ett utopiskt, framtida läge som kittlar dina sinnen och kan kännas helt orimlig att uppnå och fantastiskt underbart härligt när det blir verklighet. Den mest fantastiska present du någonsin skulle kunna ge dig själv som företagare.
En Vision som lockar
Att ha en stark vision som verkligen betyder något, inte bara för ägarna, utan även för medarbetarna, kunderna och samhället, ökar företagets attraktionsförmåga på alla plan. Det blir mycket enklare att locka kunder, medarbetare och samarbetspartners till ditt företag med en tydlig och kittlande vision.
Ingen dröm är för stor och ingen drömmare för liten
En vision är en dröm. En vision är utopisk, vilket betyder att den inte ens behöver vara möjlig att uppnå. När du nu ska jobba kreativt med din vision, kom då ihåg att släppa alla spärrar och unna dig att drömma helt fritt. Begränsa inte dig själv med vad som skulle vara möjligt, just nu är allt möjligt. Min intention med de olika frågorna är att du ska hitta en vision som känns bra i magen och som skänker dig glädje att tänka på. En vision som du verkligen gillar och som du har lust att jobba hårt för att nå. Syftet med frågorna är att öppna upp ditt sinne och hjälpa dig att hitta nya tankespår.
Förflytta dig minst 10 år framåt i tiden
1. Den kommun där du har huvudkontoret vill tacka dig för allt du och ditt företag bidragit med för att göra samhället bättre. Vad tackar de för?
2. Ditt företag har vunnit ett pris. Vilket var priset och varför valde arrangören att lyfta fram ditt företag som vinnare?
3. Hur tar ditt företag hand om vår planet? Från den lilla bakterien till insekterna, fåglarna, fiskarna, djuren och människorna. Naturen med sina sjöar, berg, skogar och hav. Vad tackar Moder jord ditt företag
Författare: Pia Anderson
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.
Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider
Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping
Organisationsnummer 556728-0283