0 produkter / 0 kr
0
Publicerad 2017-03-21, 13:09
Då var det dags att sätta igång. Om 6 månader ska vi ha lösningen ute och det ska bli succe! Detta är vår största satsning någonsin, och det är oerhört viktigt att vi lyckas. Du har säkert hört detta alltför ofta. Men vänta nu, “att lyckas”. Vi börjar här. Har vi ens samma bild i teamet av vad ett lyckat projekt är? Även om målen är tydliga med ökad försäljning, kundnöjdhet eller effektivare something something, så är det ganska säkert, till och med högst troligt, att de flesta i teamet har olika mål med projektet. Karriäristen vill glänsa och ta nästa steg, utvecklaren göra något banbrytande i kodväg och designern helst sätta sin egen prägel på lösningen. Vanligt är också att titta på hur konkurrenterna gör, och göra likadant, istället för att verkligen fokusera på att lösa ett verkligt problem med lösningen vi bygger. Och lösa det tillsammans.
Det är just detta som digitalt ledarskap syftar till. Att leda en grupp av olika individer, med olika kunskapsområden och lösa ett problem där alla olika kompetenser behövs för ett lyckat resultat. Oftast är det riktiga problemet heller inte helt känt när projektet börjar. Eller rättare sagt, man tror ofta man vet, men det är mer ett affärsproblem. Inte problemet som tjänsten/lösningen vi tar fram ska lösa. Det är viktigt att förstå.
Låt oss ta ett exempel. Vikande försäljning eller ökad konkurrens kan t.ex. vara affärsproblemet. Men det är inte ett problem som kunderna har. Kunderna har andra problem som är betydligt viktigare, t.ex för lite tid, för mycket att göra eller för många beslut att ta.
Det är viktigt att hela teamet förstår problemet vi försöker lösa tillsammans, på en högre nivå för sedan själva bestämma hur de på bästa sätt kan hjälpa till att skapa en lösning.
Så hur hittar man detta riktiga problem? Att observera och prata med kunderna är en utmärkt början. Redan innan man börjar bestämma sig för vad man ska göra. Och gissningsvis finns det flera problem under kundens hela kundresa att lösa. Att ställa frågan “varför”, är bland det viktigaste verktyget vi har i vår resa mot lyckade resultat. Att verkligen förstå det bakomliggande behovet.
Så, för innan ni börjar nästa digitala projekt, se till att hela teamet vet svaret på frågorna:
1) Vem bygger vi lösningen för?
2) Vad är problemet vi försöker lösa åt dessa personer?
3) Vad är vår idé till att lösa det?
4) Hur vet vi att vi löst det?
5) Vad vill vi att kunderna ska känna/tänka när vi löst problemet åt dem?
Till sist, planera för förändring. Ha förändringsmöten varje, eller varannan vecka där ni prioriterar om vad som är viktigast framåt. I en digital värld, sker förändringar hela tiden. Det är omöjligt att innan projektet startar veta och förutse alla detaljer. Att förhålla sig till oförutsägbara förändringar, är kanske den viktigaste framgångsfaktorn för att ta fram en lyckad :) lösning.
Henrik Edlund
Managing Director, Futurice Sweden.
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.
Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85
E-post: nathalie@sverigestalare.se
Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider
Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm
Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping
Organisationsnummer 556728-0283