Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Tel: +46 (0)70-930 57 85. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: nathalie@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Kommunikation, attityd och trygghet

Publicerad 2017-03-01, 14:14

Vi söker ofta efter facit. Vi vill hitta raka, enkla vägar väl för att nå våra mål. Det trots att vi egentligen vet att det inte finns några. Trots att vi vet att fågelvägen från A till B inte existerar och att vi måste passera utmaningar och delmål längs vägen.

Alla som startar företag har en vision för vad man vill uppnå med sin verksamhet. Processen ser förstås olika ut beroende på om det handlar om en tjänst eller vara och om du arbetar i ett team eller ensam. Oavsett om du är ny företagare eller har drivit verksamheten några år kommer du att märka att ingen process är spikrak och att det alltid dyker upp överraskningsmoment. Det är lätt att gå vilse, kanske tveka och tappa fokus på visionen.

I min roll som agilitycoach sedan mer än tio år tillbaka har jag haft möjligheten att följa många personer, och hundar, i deras utveckling inom agility. Alla deltagare har olika syften med sitt deltagande på en kurs och oavsett vad det är har jag en viktig roll som coach att få förståelse för respektive mål och guida dem dit. Det jag alltid återkommer till är att det ska finnas en tydlig plan. Det ska finnas en strategi, för om föraren själv inte vet vad hur han/hon vill uppnå eller hur det ska gå till är det förstås ännu svårare att få med sig hunden på att göra rätt moment.

Samma utmaning ser jag hos oss företagare och entreprenörer. Det är lätt att fastna i en enkel verklighet och tanke om vart man vill nå. Något som speglas i ett mindre konkret uttryck som "jag ska sälja så mycket som möjligt av...". Utan en plan för processen är det omöjligt att nå sitt mål. I alla fall inom en rimlig tid. Så, för att konkretisera det ytterligare har jag stolpat ner det under tre begrepp. Det grundar sig i vad jag anser behövs för att bli ett bra team på agilityplanen. Tre byggstenar som tillsammans bildar den där stabila grunden att stå på. Något som förstås kan översättas till oss företagare.

Kommunikation, attityd och trygghet

I stora drag handlar det om att skapa en medvetenhet om helheten. För agilityföraren innebär begreppen följande:

Kommunikation - Hur kommunicerar jag med min hund? Vilka signaler använder jag, och när och hur? Förstår min hund signalerna?

Attityd - Min vilja och mitt driv att vara på agilityplanen. Att jag har rätt energi och inställning med mig in i uppgiften och medvetenhet om att det speglas hos min hund, positivt som negativt. Att ha ett "jag kan-tänk" i allt jag gör.

Trygghet - Vad är min roll som förare och är jag trygg i den? Är min hund trygg i sin roll?

För dig som företagare översätts det såhär:

Kommunikation - Vad vill jag kommunicera, till vem och hur? Det finns en mängd olika strategier, kanaler och ingångar... Vad är mitt syfte, både på kort och lång sikt?

Attityd – Vem och hur, är jag som företagare? Är det min personlighet som ska speglas eller är det företagets/varumärkets värderingar som ska frontas? Vilken attityd finns hos målgruppen och hur ska den bemötas?

Trygghet - Vilka uppgifter ställs jag inför och är jag trygg i den rollen? Att vara trygg handlar delvis om självförtroende - tror jag på min idé?

Efter att ha varit "hundtjejen" i många år fick jag göra ett val som innebar att utnyttja läget eller att ändra resans riktning helt. Det fick mig att fundera över många saker både på ett personligt plan och som företagare.

När du startade ditt företag gjorde du säkert läxan och funderade över dem grundläggande analyserna av målgrupp, marknad, konkurrens etc. Du fick säkert tipset att tidigt skapa en hemsida och visitkort. Men, har du gjort läxan att analysera dig själv samt din idé kopplat till en genomtänkt strategi? Det finns många viktiga punkter att läsa på och ha med sig på resan att skapa och driva ett hållbart varumärke. Allra helst om det handlar om ett personligt varumärke, det vill säga om dig!

Fem tips

1. Fundera på vem du är som företagare (attityd).

2. Backa bandet och analysera din vision för företaget, både kort- och långsiktigt (trygghet).

3. Ställ dig frågan "varför?" när du analyserar din vision och verksamhetsidé.

4. Gå igenom de tre byggstenarna och se vad kommunikation, attityd och trygghet innebär för dig.

5. Läs på om de olika kanalerna som finns för att nå sina kunder och analysera var dina kunder finns (kommunikation).

Författare: Mikaela Holegård

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

E-post: nathalie@sverigestalare.se

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: nathalie@sverigestalare.se

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm

Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping

Organisationsnummer 556728-0283

Sociala media

Samarbetspartners

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap