Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Tel: +46 (0)70-930 57 85. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: nathalie@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

A och O för att lyckas med sociala medier

Publicerad 2017-10-26, 17:14

De flesta företag har en närvaro i sociala medier och idag är det nästan ett måste att vara med. Men man har gått från ett ”måste” till ett ”hur”, dvs hur bra man kommunicerar i sociala medier.

Ofta kör man på och gör inlägg när man har tid och glömmer stanna upp och analysera vad som faktiskt går bra och vad som man behöver förbättra. Det som går bra är den typ av inlägg man ska göra mer av. Bara genom att titta på antal interaktioner så ser man en indikation på hur företagets följare uppskattar det som delas.

En annan fördel är att man kan ta kontroll över vad som sägs om företagets varumärke. Genom att söka på företagets namn och lägga märke till vilka artiklar, bilder och inlägg som kommer upp får man en uppfattning om hur andra ser på företaget.

Vilka är de vanligaste misstagen i sociala medier och hur gör man för att undvika dessa?

#1 Har ingen strategi
Det här är en återkommande fråga. Börja enkelt och en strategi ska ge svar på varför, vad, vem, var och hur.

#2 Har ingen plan eller mätbara mål med närvaron
Sociala medier kostar oftast inga pengar, men det kostar tid. Att utgå från en grundläggande plan och sätta mätbara plan är a och o för att lyckas. Genom att följa upp och analysera resultatet får man svart på vitt vad som fungerar.

#3 Postar för mycket – eller för lite och på fel tid
När man har bestämt sig för att gå med i sociala medier finns det några riktlinjer att följa gällande hur ofta man ska göra ett inlägg. Att följa dessa rekommendationer är delvis kopplat till räckvidd och hur många som interagerar. Ta reda på när dina följare är aktiva och gör inlägg på bästa tidpunkt, helst varje dag.

#4 Korspostar
Tyvärr är det enkelt att automatiskt skicka ett inlägg från en kanal till en annan. Det är exempelvis vanligt mellan Instagram och Facebook, men det är olika kanaler och exempelvis ska man använda olika antal hashtags på dessa kanaler. Att använda för många eller för få hashtags påverkar även räckvidden.

#5 Pratar om dig, dig och dig
Det här är relativt ointressant att läsa om, likaså funktioner på en specifik produkt. Fundera alltid på vilken nytta företagets läsarna får av att lägga sin tid på just ditt inlägg.

#6 Låter bli att dela kunskap
Att använda sig av ett bra innehåll har stora positiva effekter. Förutom att det drar trafik till hemsidan kan man också skapa sig en roll som så kallad thought leader, dvs en kunnig person inom en specifik nisch. Ju mer företaget och dess personal visar på sin kunskap desto större trovärdighet byggs upp. Även här gäller det att titta på vilka tidigare inlägg som fått bra respons samt att fundera på vilken nytta företagets följare får av de inlägg som delas i företagets sociala medier.

#7 Låter bli att involvera personalen
Att som företag bygga sitt varumärke och sin trovärdighet i sociala medier tar tid. Genom att involvera personalen ökar trovärdigheten och spridning av företagets varumärke går fortare. Tänk win win, både personalen och företaget tjänar på att hjälpas åt.


Linda Björck
Talare

Linda är utbildad social media manager och LinkedIn-expert. Hon föreläser och utbildar inom digital marknadsföring, sociala medier och LinkedIn med mycket goda referenser.

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

E-post: nathalie@sverigestalare.se

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: nathalie@sverigestalare.se

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm

Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping

Organisationsnummer 556728-0283

Sociala media

Samarbetspartners

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap