Sveriges Talare Kompetensförmedling AB logotyp

Öppet: Vardagar 07.30–18.30 | Tel: +46 (0)70-930 57 85. Jour kvällar och helger: 070-930 57 85 E-post: nathalie@sverigestalare.se – svar inom 5 minuter under öppettider.

0 produkter / 0 kr

Min talarlista

0

Talare att skicka förfrågan till

 

Opera på världens tak

Publicerad 2017-08-15, 09:36

”Konstnärligt arbete utvecklar empati”
H.H. Dalai Lama

Det är inte många som vet att den europeiska och den tibetanska operan föddes ungefär samtidigt – på 1400-talet. Om detta vill jag berätta. Alltså om den synergieffekt som då och då uppstår, parallellt, på olika platser runt om på jorden.

Jag kom i kontakt med den tibetanska operan i Lhasa och i Dharamsala i Himalaya under 1990-talet.

Uppvuxen i Arvidsjaur, Lappland var jag omsluten av en mångfalds kultur; svenska, tornedalsfinska, samiska, norska samt med impulser från många europeiska länder. I den myllan frodades min fantasi om andra världar. Jag lämnade norr för huvudstaden. Men som utbildad skådespelare och regissör kände jag mig ändå inte helt hemma i Stockholms teaterliv. Ett skilsmässobarn som inte riktigt kunde identifiera sig med 80-talets teaterstil som då var den realistiska kärnfamiljen. Fann såsmåningom den tibetanska kulturen.  På kulturstipendium reste jag till Lhasa/Tibet och senare till den tibetanska exiloperan i Dharamsala i Himalaya. Där mötte jag en annan form och en annan världsbild. Dharamsala blev en ny hemort som jag pendlade till, mellan åren 2001–2015.

I Dharamsala bor Dalai Lama och den tibetanska exilregeringen. Och där finns den tibetanska exiloperan Tibetan Institut of Performans Arts, till vardags kallad TIPA.  När Dalai Lama som ung flykting kom till Indien 1959, bara 24 år gammal, började han genast bygga upp den tibetanska operan. i exil. Varför? Jo, tron på konsten som brobyggare mellan olika världar blev viktigt men också att genom operan kunna stärka de tibetanska flyktingarnas identitet i ett annat land. Dalai Lama menar att ” operan inte bara är viktig för att den är god underhållning utan också för att den tränar människor i empati ”. His Holiness the 14th Dalai Lama blev operans beskyddare, och är det än idag.

I slutet av 1990-talet började jag bjuda in tibetanska artister och sjungande munkar att medverka i mina föreställningar.  Både i Sverige och i Norge.  Producerade också konserter med samiska och tibetanska artister.  Ville höra samisk jojk och tibetansk strupsång framföras tillsammans! En dröm.

Jag kommer berätta om mina erfarenheter med den tibetanska operan men också om mina möten med olika tibetanska artister, t.ex. om den begåvade och berömda operaartisten Norbu Tsering . I Tibet en ung älskad aktör, tillika Dalai Lama favorit skådespelare . Flykten över Himalaya och om hans liv som operamästare i exil på TIPA, eller om Ama Dhuchung, den enda kvinnliga skådespelerskan som uppträde inför Dalai Lama i Tibet. Idag, på Dalai Lamas inrådan, arbetar både kvinnliga och manliga artister tillsammans på TIPA. Detta varvas med korta jämförelser kring den västerländska teatern/kulturen från 500-talet f.Kr. fram till idag.  Passager om De sju sjungande gudinnorna d.v.s. den tibetanska operans födelse, utveckling, triumfer och bakslag. Vad händer med en kultur i exil och hur har H.H. Dalai Lama påverkat operans utveckling!  Idag är TIPA en nationalopera på turné över hela världen. Till detta visas bilder och en kortfilm.

Tillsammans kan vi fundera över varför H.H. the Dalai Lama ägnat sig så mycket åt att bygga upp en opera i exil när hela hans land ockuperades och föll samman. Finns det någon annan andlig och/eller politisk ledare som prioriterat kulturen i ett sånt utsatt läge?

Föreläsningen kan ses som en specifik föreläsning om konst och opera, men den kan också vidgas och bli en fråga om identitet och flykt i en global värld. Tyngdpunkten kan läggas olika och därmed bli olika lång, två timmar eller en förmiddag med samtal och frågor. Kan även delas upp på flera gånger med olika inriktningar: t.ex. Historik, Operans födelse – Genomgång av en specifik opera. Tibetansk artist/sångerska kan medfölja om kunden så önskar. Priset blir då högre.

Gunilla Nordlund
Konstnärlig ledare och regissör

Skriv en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan publicering

Svårt att hitta rätt talare - vi hjälper dig

Kontakta oss 

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

E-post: nathalie@sverigestalare.se

När du kontaktar oss samtycker du till att vi behandlar din information enligt vår integritetspolicy.

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider 07.30-18.30

FAQ Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring vår service, såsom priser, förfrågningar samt mycket mer.

Vad kostar en föreläsare? VAD KOSTAR EN FÖRELÄSARE?

Vad gör man om en föreläsare blir sjuk? OM FÖRELÄSAREN BLIR SJUK?

Vad för typ av gåva kan man ge en föreläsare? GÅVA TILL FÖRELÄSARE?

Kontakta oss

Öppettider: Vardagar 07:30–18:30
Tel: +46 (0)70 - 930 57 85
Jour kvällar och helger: +46 (0)70-930 57 85

Sveriges Talare talarförmedlings e-postadressE-post: nathalie@sverigestalare.se

Vi svarar på ditt mejl inom 5 minuter under ordinarie öppettider

Sveriges Talare Kompetensförmedling AB
Besöksadress:
Kungsbron 23
111 22 Stockholm

Postadress:
Albrektsvägen 75
632 26 Norrköping

Organisationsnummer 556728-0283

Sociala media

Samarbetspartners

© 2008–2019 SverigesTalare.se  |  Cookies | Sitemap